A
AT SE MED VIDEN Vi
skal bruge teorien til at have en bredere vifte af mulige løsningsforslag og
arbejdesmetoder . T. Kvernbekk, Teori og parksis: En evig udfording
Almen didaktik
fokuserer på problemstillingerne og begreberne på tværs af fag i skolen som
helhed
Ansvar
og medansvar Ansvar er en juridisk eller moralsk forpligtelse til
at stå ril regnskab og til at garantere eller sørge for nogen eller noget. Medansvar der er et ansvar
der ´deles af flere. D&P kap 8. Samarbejde medbestemmelse og demokrati
E
Erfaringsbaseret viden Alle mennesker konstruerer viden på basis at
sine førstehåndserfaringer.
Mange anser
t.viden og e.viden for at være to kvalitativt forskellige vidensformer, det
mener Tone ikke. S93 T. Kvernbekk, Teori og parksis: En
evig udfording
B
Begrundelse
= informational overload (hos de lærerstuderende) T. Kvernbekk, Teori og
parksis: En evig udfording
D
Didaktik
er undervisningsteori og omfatter begrundelser og betingelser for alle
væsentlige beslutninger vedr. undervisningens planlægning, gennemførelse og
evaluering. Didaktik og pædagogik kap
1(+indledning
E
Evaluering
hverdagssprog=vurdering. En mere struktureret og omfattende vurdering end
tidligere. Mest læreren der evaluere elevens faglige standpunkter. Eva er
blevet et fagbegreb som led i bestræbelserne
på at effektivisere uv .
Evaluere betyder sprogligset
at værdisætte D&P kap 6. Mål og evaluering.
Evalueringskultur
se s.158 øverst. D&P kap 6. Mål og evaluering.
Ekstern
evaluering/ summativ afsluttende. betyder to ting, dels at de er en
censor udefra, dels at karaktererne er til brug for instanser uden for skolen.
Formål at give en vurdering af elevernes
kundskabs og færdighedsniveau ved afgangen
fra grundskolen i form af eks karakter. D&P kap 6. Mål og evaluering.
Ekskludere/segregasion
betyder fundamentalt set det
samme.Man fratager nogen deltagelsesret. Grundlæggende syn at der findes to
elever: den normale og den specielle. At inkludere
eller ikke at inkludere af Rasmus Alenkær
F
Facilitere
betyder at lette eller fremme
Fagdidaktik
fokuserer på arbejdet med et konkret fag. Didaktik og pædagogik kap 1(+indledning)
Førevaluering.
Viden om elevernes forforståelser D&P kap 6. Mål og evaluering.
Forandrings
kompetence innovation og moiblitet. D&P kap 6. Mål og evaluering.
H
Højglanssprog
(Ziehe2004) idealiserede programmer, som man kan se på som en slags
ønskeseddel. Udtryk for idealer og værdier som man gerne ser virkeliggjort i
det politiske system. Ofte forbundet med en tro på at det nemt kan realiseres. Didaktik og
pædagogik kap 1(+indledning)
Det
hyperkomplekse samfund (Qvortrup 2002) et samfund med flere centre, men
uden ét samlende center. Didaktik og pædagogik
kap 1(+indledning)
En hvidbog er en art
dybdegående rapport udgivet af en regering med det formål at oplyse parlament
eller offentligheden omkring et givent emne eller sag. Didaktik og
pædagogik kap 1(+indledning)
I
Instrumentel
i uv. om at reducerer mennesket til et objekt. Eller at bruge bestemte
redskaber med fokus på at nå et mål… hvis objektet gør sådan opnår jeg mit mål. Didaktik og
pædagogik kap 1(+indledning)
Indsigt
betyder at man ikke alene må have fakta kundskaber. D&P kap 2, Handlekompetence og
90’er-kompetencen
Indhold
betegnelse for det stof eller genstandsområde der skal arbejdes med for at
målet kan nås. D&P kap 6. Mål og evaluering.
Intern
eva formativ= løbene følger processen i et undervisnings og
læringsforløb. Foretages af læreren under elevernes aktive medvirken eller af
lærer og elever i fællesskab. s161. At
se på tegne på målopfyldelse og at udøve skøn over målopfyldelsen ved at
reflektere over visse tegn er væsentlig. D&P kap 6. Mål og evaluering.
Integration
kan opfattes som en kulturel læreproces, hvor vi som enkelindivider
socialiseres ind i de eksisterende fællesskaber, ved at internalisere (indstudere)
fællesskabets værdier. (Juul 1996). Individ og fællesskab af Janne Hedegård Hansen
Inklusion
betyder, at det enkelte individ har ret til deltagelse i fællesskabet, fordi
det er igennem fællesskaber, at vi som mennesker udvikler os. Fokus flyttes fra
barnets ret til udvikling til barnets ret til deltagelse, fordi deltagelse i
fælleskaber antages at være en forudsætning for udvikling. Inklusion fordrer at
der sattes noget i værk både pædagogisk, metodisk og organisatorisk. Det er
ikke barnet der er problemet, det er problemet der er problemet. (Tetler 2000).
Pointen er her at barnet ikke er, men
konstrueres i mødet med omverdenen. Individ og fællesskab af Janne Hedegård Hansen
Når man
taler om inklusion,
ophæver man først og fremmest begreberne normalt og specielt. Menneskesyn= alle
mennesker betragtes som unikke individer. Inklusion handler om udvikling af
skolen praksis og kultur.
Overordnet definition= inklusion
er den dynamiske og vedvarende proces, hvori skolen øger mulighederne for
tilstedeværelse, oplevelse af fællesskab, aktiv deltagelse og højt
læringsmæssigt udbytte for alle elever. I denne
proces tages der særligt hensyn til de elever, som er i faregruppen for
marginalisering, eksklusion og lavt fagligt udbytte. At inkludere
eller ikke at inkludere af Rasmus Alenkær
Aktiv deltagels knytter sig i høj grad til Faglig inklusion.
Betyder at eleven mødes med en uv.form der er motiverende og lærerrig.
Social
inklusion er når eleven oplever sig inkluderes og en del af
fællesskabet.
K
Kulturel
frisættelse (Ziehe) på den ene side friheden til at vælge frit. På den
anden side er du selv ansvarlig for dine valg/fravalg. Didaktik og pædagogik kap 1(+indledning)
Kontingensen
(Ziehe) Ungdomskulturens leve præmisser Didaktik og pædagogik
kap 1(+indledning)
Konsekvensbetragtninger
hvilke indhold og hvilke arbejdsmåder kunne være hensigtsmæssige og ikke- set ud fra intentionerne i formålet? Kan have form af en kommenteret model som kan
bruges som et kort over landskabet mellem formål og praksis. Kan betegnes handlekompetence se
s38
D&P kap 2, Handlekompetence og 90’er-kompetencen
Meningskompetence fokuseringsevne og identitet Hører ikke
under handlekompetencer som de andre gør. Hører hjemme det kontemplative menneske der finder
mening i at reflektere over æstetiske filosofiske og eksistentielle sider af
mennesket… se også Breinrod pæd. tænk
ikke som din far og mor.. tænk selv! D&P kap 6. Mål og evaluering.
Kompetence At have
kompetence betyder at man kan anvende sine formelle kvalifikationer sin viden
og sin erfaring og sine personlige talenter i koordineret samspil i forbindelse
med kompleks opgave og problemløsning. K. er personligt forankrede og
personligt farvede og kan anvendes fantasifuldt og fleksibelt afhængigt at
kontekst og vilkår for opgaveløsning…..Illeris= potentialer
S. Hermann Evnen og
beredskabet til gennem handling at møde en udfordring. D&P kap
6. Mål og evaluering.
L
Lærings
kompetence faglighed, læring i organisationer og tværkulturels læring. D&P kap
6. Mål og evaluering.
M
Medindflydelse
og medbestemmelse medinsflydelse oger et mer omfattende begreb end
medbestemmelse. Med bestemmelse kombineres direkte med beslutningstagen. D&P kap
8. Samarbejde medbestemmelse og demokrati
Magt
og indflydelse s.222 D&P kap
8. Samarbejde medbestemmelse og demokrati
Mål
et mål må udtrykke hvad en elev helst
skal kunne nå frem til at vide eller
kunne gøre gerne udtrykt med præcise verber. Tredeling: Vidensmål, færdighedsmål og holdningsmål. Nye
mål man mener man i dag skal arbejde med er : undervisningsmål som udvalgte trinmål og læringsmål som
konkretiseringer de udvalgte trinmål. D&P kap 6. Mål og evaluering.
Metode
angiver de fremgangsmåder man vil benytte for at målet kan opfyldes. D&P kap
6. Mål og evaluering.
N
Normativ legitimering
betydningen af teoretisk viden. Dancys forståelse af nl. Indebærer
dermed en bevægelse bort fra fokus å læreren og mod en tænkemåde, som
inkluderer andre aktørgrupper. T. Kvernbekk, Teori og parksis: En
evig udfording
Normativ
Almengyldigt, som angiver det typiske. Eller vedr. retningslinjer og regler;
der normgivende Didaktik og pædagogik
kap 1(+indledning)
O
Operationaliserer
specificering af de undersøgelser der foretages for at gennemføre en
målundersøgelse Didaktik og pædagogik
kap 1(+indledning)
P
Praksis
begrebet Praksis er
et meget komplekst teoretiske begreb og kan forstås på forskellige måder. Det
er ikke et entydigt begreb som lader sig definere. T. Kvernbekk, Teori og
parksis: En evig udfording
Postmodernitet
en opfattelse at at det moderne projekt er kuldsejlet, hvorfor vi nu befinder os i en
samfundstilstand hvor værdierne i det moderne samfund er forladt. D&P kap
2, Handlekompetence og 90’er-kompetencen
Projektarbejde
er et undervisnings og arbejdsmønster hvor man går på opdagelse for at finde ud
af noget, man ikke vidste i forvejen, og hvor eleverne gerne skulle erkende
væsentlige sammenhænge undervejs. D&P kap 6. Mål og evaluering.
R
Refleksion det
tankemæssige arbejde man udfører når man eksempelvis konstruerer
erfaringsbaserede opfattelser. T. Kvernbekk, Teori og parksis: En
evig udfording
”reflection in action”
Man tænkte
sig, med andre ord, at lærerne kunne udvikle evne til at bruge teoretisk viden
til at forstå og identificere problemer i praksis, koble teori med
erfaringsbaseret opfindsomhed og problemløsning, og på den måde holde både
teori og praksis i gensidig frugtbar bevægelse… virkede ikke T. Kvernbekk, Teori og parksis: En evig udfording
Risikosamfundet (Beck 2002) En samfundstro baseret på
videnskab og teknologi er vidtgående
blevet afløst af en mediedagsorden, hvor det er usikkerheden og de mange
risici ved moderniteten, der dominerer. Didaktik og pædagogik
kap 1(+indledning)
Relations
kompetence netværk, kommunikation og ansvar. D&P kap 6. Mål og evaluering.
Rummelighed
er ikke op samme måde som inklusion et teoretisk funderet begreb, men i højere
grad etisk funderet ud fra forestillingen om, hvordan vi som mennesker bør møde
hinanden. Rummelighed lægger op til at fastholde en integrerende praksis, blot
på en rummelig måde. Individ og fællesskab af Janne Hedegård Hansen
Begrebet rummelighed blev oprindeligt brugt som en oversættelse at det
engelske begreb inclusion. I det rummelige menneskesyn ligger der således det
forhold, at der er nogen, der er mere normale ende andre. Man skal for alt i
verdenen bevare ”normalsystemet” som der er. Rummlighedstanken er primær
kvantitativ. At inkludere eller ikke at inkludere af Rasmus Alenkær.
S
Eleven må affinde sig med afslag og afbrydelser og opleve
tomgang og mangel på en struktur, som er en nødvendig betingelse for positive
læringsoplevelser. Disse forhold beskrives ofte som Skjult lærerplan Didaktik og
pædagogik kap 1(+indledning)
Skolekultur
skolens eget liv Didaktik og pædagogik
kap 1(+indledning)
Senmodernitet
i betegnelsen ligger den opfattelse at der moderne projekt er et ufuldendt
projekt som vi arbejder videre på. (optimistisk tænkning) D&P kap
2, Handlekompetence og 90’er-kompetencen
Eksklusion foregår ofte i det man kalder for segregerede tilbud At
inkludere eller ikke at inkludere af Rasmus Alenkær
Salamancaerklæringen
har fokus på specialundervisning og handicappede børns ret til deltagelse i
uddannelsesfælleskaber. At inkludere eller ikke at inkludere af Rasmus Alenkær
T
Teori begrebet Teori er viden af varierende type, som
helt grundlæggende tilhører pædagogen og bruges af hende til at gøre praksis
mere bevidst og mindre tilfældig. T. Kvernbekk, Teori og parksis: En
evig udfording
Teori i stærk forstand
er rimelig godt formuleret teori. Den omhandler et afgrænset fænomen. Man ved
hvad teorien består af, hvad den siger og ikke siger om fænomenet. T. Kvernbekk, Teori og parksis: En evig udfording
Teori i svag forstand i svag forstand
er fx det vi mener med
forforståelse, tanker, ideer,
fordomme, forestillinger, viden og fejlopfattelser, som man går ud fra. T. Kvernbekk, Teori og parksis: En evig udfording
Teoretisk viden meget
er både generel og teoretisk, men den bliver konstrueret på basis af konkrete
oplevelser og hændelser, uden nogle forskningsmetodiske principper. T. Kvernbekk, Teori og parksis: En evig udfording
Teokratisk
perspektiv gud er den overordnede og samlende instans. Didaktik og
pædagogik kap 1(+indledning)
V
Viden
flere forståelser og kundskabsniveauer D&P kap 2, Handlekompetence og 90’er-kompetencen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar