Begreber

A

AT SE MED VIDEN Vi skal bruge teorien til at have en bredere vifte af mulige løsningsforslag og arbejdesmetoder . T. Kvernbekk, Teori og parksis: En evig udfording

Almen didaktik fokuserer på problemstillingerne og begreberne på tværs af fag i skolen som helhed

Ansvar og medansvar  Ansvar  er en juridisk eller moralsk forpligtelse til at stå ril regnskab og til at garantere eller sørge for  nogen eller noget. Medansvar der er et ansvar der ´deles af flere. D&P kap 8. Samarbejde medbestemmelse og demokrati

E

Erfaringsbaseret viden  Alle mennesker konstruerer viden på basis at sine førstehåndserfaringer.
Mange anser t.viden og e.viden for at være to kvalitativt forskellige vidensformer, det mener Tone ikke. S93 T. Kvernbekk, Teori og parksis: En evig udfording

B

Begrundelse = informational overload (hos de lærerstuderende) T. Kvernbekk, Teori og parksis: En evig udfording

D

Didaktik er undervisningsteori og omfatter begrundelser og betingelser for alle væsentlige beslutninger vedr. undervisningens planlægning, gennemførelse og evaluering. Didaktik og pædagogik  kap 1(+indledning

E

Evaluering hverdagssprog=vurdering. En mere struktureret og omfattende vurdering end tidligere. Mest læreren der evaluere elevens faglige standpunkter. Eva er blevet et fagbegreb som led i bestræbelserne  på at effektivisere uv .
Evaluere betyder sprogligset  at værdisætte D&P kap 6. Mål og evaluering.
Evalueringskultur se s.158 øverst. D&P kap 6. Mål og evaluering.
Ekstern evaluering/ summativ afsluttende. betyder to ting, dels at de er en censor udefra, dels at karaktererne er til brug for instanser uden for skolen. Formål  at give en vurdering af elevernes kundskabs og færdighedsniveau ved afgangen  fra grundskolen i form af eks karakter. D&P kap 6. Mål og evaluering.
Ekskludere/segregasion betyder fundamentalt  set det samme.Man fratager nogen deltagelsesret. Grundlæggende syn at der findes to elever: den normale og den specielle.  At inkludere eller ikke at inkludere af Rasmus Alenkær

F

Facilitere betyder at lette eller fremme
Fagdidaktik fokuserer på arbejdet med et konkret fag. Didaktik og pædagogik  kap 1(+indledning)

Førevaluering. Viden om elevernes forforståelser D&P kap 6. Mål og evaluering.
Forandrings kompetence innovation og moiblitet. D&P kap 6. Mål og evaluering.


H

Højglanssprog (Ziehe2004) idealiserede programmer, som man kan se på som en slags ønskeseddel. Udtryk for idealer og værdier som man gerne ser virkeliggjort i det politiske system. Ofte forbundet med en tro på at det nemt kan realiseres. Didaktik og pædagogik  kap 1(+indledning)
Det hyperkomplekse samfund (Qvortrup 2002) et samfund med flere centre, men uden ét samlende center. Didaktik og pædagogik  kap 1(+indledning)
En hvidbog er en art dybdegående rapport udgivet af en regering med det formål at oplyse parlament eller offentligheden omkring et givent emne eller sag. Didaktik og pædagogik  kap 1(+indledning)

I

Instrumentel i uv. om at reducerer mennesket til et objekt. Eller at bruge bestemte redskaber med fokus på at nå et mål… hvis objektet gør sådan opnår jeg mit mål. Didaktik og pædagogik  kap 1(+indledning)
Indsigt betyder at man ikke alene må have fakta kundskaber. D&P kap 2, Handlekompetence og 90’er-kompetencen
Indhold betegnelse for det stof eller genstandsområde der skal arbejdes med for at målet kan nås. D&P kap 6. Mål og evaluering.
Intern eva formativ= løbene følger processen i et undervisnings og læringsforløb. Foretages af læreren under elevernes aktive medvirken eller af lærer og elever i fællesskab.  s161. At se på tegne på målopfyldelse og at udøve skøn over målopfyldelsen ved at reflektere over visse tegn er væsentlig. D&P kap 6. Mål og evaluering.
Integration kan opfattes som en kulturel læreproces, hvor vi som enkelindivider socialiseres ind i de eksisterende fællesskaber, ved at internalisere (indstudere) fællesskabets værdier. (Juul 1996). Individ og fællesskab af Janne Hedegård Hansen
Inklusion betyder, at det enkelte individ har ret til deltagelse i fællesskabet, fordi det er igennem fællesskaber, at vi som mennesker udvikler os. Fokus flyttes fra barnets ret til udvikling til barnets ret til deltagelse, fordi deltagelse i fælleskaber antages at være en forudsætning for udvikling. Inklusion fordrer at der sattes noget i værk både pædagogisk, metodisk og organisatorisk. Det er ikke barnet der er problemet, det er problemet der er problemet. (Tetler 2000). Pointen er her at barnet ikke er, men konstrueres i mødet med omverdenen. Individ og fællesskab af Janne Hedegård Hansen
Når man taler om inklusion, ophæver man først og fremmest begreberne normalt og specielt. Menneskesyn= alle mennesker betragtes som unikke individer. Inklusion handler om udvikling af skolen praksis og kultur.
Overordnet definition= inklusion er den dynamiske og vedvarende proces, hvori skolen øger mulighederne for tilstedeværelse, oplevelse af fællesskab, aktiv deltagelse og højt læringsmæssigt udbytte for alle elever. I denne  proces tages der særligt hensyn til de elever, som er i faregruppen for marginalisering, eksklusion og lavt fagligt udbytte. At inkludere eller ikke at inkludere af Rasmus Alenkær
Aktiv deltagels knytter sig i høj grad til Faglig inklusion. Betyder at eleven mødes med en uv.form der er motiverende og lærerrig.
Social inklusion er når eleven oplever sig inkluderes og en del af fællesskabet.

K

Kulturel frisættelse (Ziehe) på den ene side friheden til at vælge frit. På den anden side er du selv ansvarlig for dine valg/fravalg. Didaktik og pædagogik  kap 1(+indledning)
Kontingensen (Ziehe) Ungdomskulturens leve præmisser Didaktik og pædagogik  kap 1(+indledning)
Konsekvensbetragtninger hvilke indhold og hvilke arbejdsmåder kunne være hensigtsmæssige og ikke-  set ud fra intentionerne i formålet?  Kan have form af en kommenteret model som kan bruges som et kort over landskabet mellem formål og praksis. Kan betegnes handlekompetence se s38 D&P kap 2, Handlekompetence og 90’er-kompetencen
Meningskompetence fokuseringsevne og identitet Hører ikke under handlekompetencer som de andre gør. Hører hjemme det kontemplative menneske der finder mening i at reflektere over æstetiske filosofiske og eksistentielle sider af mennesket… se også Breinrod pæd. tænk ikke som din far og mor.. tænk selv! D&P kap 6. Mål og evaluering.
Kompetence At have kompetence betyder at man kan anvende sine formelle kvalifikationer sin viden og sin erfaring og sine personlige talenter i koordineret samspil i forbindelse med kompleks opgave og problemløsning. K. er personligt forankrede og personligt farvede og kan anvendes fantasifuldt og fleksibelt afhængigt at kontekst og vilkår for opgaveløsning…..Illeris= potentialer
S. Hermann Evnen og beredskabet til gennem handling at møde en udfordring. D&P kap 6. Mål og evaluering.

L

Lærings kompetence faglighed, læring i organisationer og tværkulturels læring. D&P kap 6. Mål og evaluering.

M

Medindflydelse og medbestemmelse medinsflydelse oger et mer omfattende begreb end medbestemmelse. Med bestemmelse kombineres direkte med beslutningstagen. D&P kap 8. Samarbejde medbestemmelse og demokrati
Magt og indflydelse  s.222 D&P kap 8. Samarbejde medbestemmelse og demokrati
Mål et mål må udtrykke  hvad en elev helst skal kunne nå frem til at vide  eller kunne gøre gerne udtrykt med præcise verber. Tredeling:  Vidensmål, færdighedsmål og holdningsmål. Nye mål man mener man i dag skal arbejde med er : undervisningsmål som udvalgte trinmål og læringsmål som konkretiseringer de udvalgte trinmål. D&P kap 6. Mål og evaluering.
Metode angiver de fremgangsmåder man vil benytte for at målet kan opfyldes. D&P kap 6. Mål og evaluering.

N


Normativ legitimering betydningen af teoretisk viden. Dancys forståelse af nl. Indebærer dermed en bevægelse bort fra fokus å læreren og mod en tænkemåde, som inkluderer andre aktørgrupper. T. Kvernbekk, Teori og parksis: En evig udfording

Normativ Almengyldigt, som angiver det typiske. Eller vedr. retningslinjer og regler; der normgivende Didaktik og pædagogik  kap 1(+indledning)

O

Operationaliserer specificering af de undersøgelser der foretages for at gennemføre en målundersøgelse Didaktik og pædagogik  kap 1(+indledning)

P

Praksis begrebet Praksis er et meget komplekst teoretiske begreb og kan forstås på forskellige måder. Det er ikke et entydigt begreb som lader sig definere. T. Kvernbekk, Teori og parksis: En evig udfording

Postmodernitet en opfattelse at at det moderne projekt er kuldsejlet,  hvorfor vi nu befinder os i en samfundstilstand hvor værdierne i det moderne samfund er forladt. D&P kap 2, Handlekompetence og 90’er-kompetencen
Projektarbejde er et undervisnings og arbejdsmønster hvor man går på opdagelse for at finde ud af noget, man ikke vidste i forvejen, og hvor eleverne gerne skulle erkende væsentlige sammenhænge undervejs. D&P kap 6. Mål og evaluering.

R


Refleksion det tankemæssige arbejde man udfører når man eksempelvis konstruerer erfaringsbaserede opfattelser. T. Kvernbekk, Teori og parksis: En evig udfording
”reflection in action”
Man tænkte sig, med andre ord, at lærerne kunne udvikle evne til at bruge teoretisk viden til at forstå og identificere problemer i praksis, koble teori med erfaringsbaseret opfindsomhed og problemløsning, og på den måde holde både teori og praksis i gensidig frugtbar bevægelse… virkede ikke T. Kvernbekk, Teori og parksis: En evig udfording

Risikosamfundet  (Beck 2002) En samfundstro baseret på videnskab og teknologi er vidtgående  blevet afløst af en mediedagsorden, hvor det er usikkerheden og de mange risici ved moderniteten, der dominerer. Didaktik og pædagogik  kap 1(+indledning)

Relations kompetence netværk, kommunikation og ansvar. D&P kap 6. Mål og evaluering.
Rummelighed er ikke op samme måde som inklusion et teoretisk funderet begreb, men i højere grad etisk funderet ud fra forestillingen om, hvordan vi som mennesker bør møde hinanden. Rummelighed lægger op til at fastholde en integrerende praksis, blot på en rummelig måde. Individ og fællesskab af Janne Hedegård Hansen
Begrebet rummelighed blev oprindeligt brugt som en oversættelse at det engelske begreb inclusion. I det rummelige menneskesyn ligger der således det forhold, at der er nogen, der er mere normale ende andre. Man skal for alt i verdenen bevare ”normalsystemet” som der er. Rummlighedstanken er primær kvantitativ. At inkludere eller ikke at inkludere af Rasmus Alenkær.

S

Eleven må affinde sig med afslag og afbrydelser og opleve tomgang og mangel på en struktur, som er en nødvendig betingelse for positive læringsoplevelser. Disse forhold beskrives ofte som Skjult lærerplan Didaktik og pædagogik  kap 1(+indledning)
Skolekultur skolens eget liv Didaktik og pædagogik  kap 1(+indledning)
Senmodernitet i betegnelsen ligger den opfattelse at der moderne projekt er et ufuldendt projekt som vi arbejder videre på. (optimistisk tænkning) D&P kap 2, Handlekompetence og 90’er-kompetencen
Eksklusion foregår ofte i det man kalder for segregerede tilbud At inkludere eller ikke at inkludere af Rasmus Alenkær
Salamancaerklæringen har fokus på specialundervisning og handicappede børns ret til deltagelse i uddannelsesfælleskaber. At inkludere eller ikke at inkludere af Rasmus Alenkær

T

Teori begrebet Teori er viden af varierende type, som helt grundlæggende tilhører pædagogen og bruges af hende til at gøre praksis mere bevidst og mindre tilfældig. T. Kvernbekk, Teori og parksis: En evig udfording

Teori i stærk forstand er rimelig godt formuleret teori. Den omhandler et afgrænset fænomen. Man ved hvad teorien består af, hvad den siger og ikke siger om fænomenet. T. Kvernbekk, Teori og parksis: En evig udfording

 Teori i svag forstand i svag forstand er fx det vi mener med  forforståelse,  tanker, ideer, fordomme, forestillinger, viden og fejlopfattelser, som man går ud fra. T. Kvernbekk, Teori og parksis: En evig udfording

Teoretisk viden meget er både generel og teoretisk, men den bliver konstrueret på basis af konkrete oplevelser og hændelser, uden nogle forskningsmetodiske principper. T. Kvernbekk, Teori og parksis: En evig udfording

Teokratisk perspektiv gud er den overordnede og samlende instans. Didaktik og pædagogik  kap 1(+indledning)

V

Viden flere forståelser og kundskabsniveauer D&P kap 2, Handlekompetence og 90’er-kompetencen




Ingen kommentarer:

Send en kommentar