Saturday, 17 September 2011
Elevernes medbestemmelse
Spørg
en lærer, hvordan han/hun arbejder med elevernes medbestemmelse og
demokratiske dannelse. Har han/hun nogle konkrete eksempler, som andre
kunne efterligne? Hvad tænker skolen og kollegerne om elevernes
medbestemmelse?
Skriv evt. et kort blogindlæg om, hvad du fandt ud af.
Onsdag, 22 september 2011
Interview med en lærer
Input fra medstuderende
Et godt eksempel på medbestemmelse i klasseværelset med henblik på Sociale klasse regler. www.youtube.com
Hjælp til skolebørn med sociale vanskeligheder Udviklingprogram. jan-soelberg.dk
Tak for links Pernille.
Skriv evt. et kort blogindlæg om, hvad du fandt ud af.
Mandag, 18 september 2011
Mine tanker om medbestemmelse og demokratisk dannelse
Medbestemmelse.
Jeg
tænker at elevernes medbestemmelse skal indgå i min
undervisning på den måde, at jeg i min planlægning giver plads til
at eleverne kan være medbestemmende. Med det mener jeg, at jeg
planlægger forløbet
fleksibelt således, at der er plads til valgmuligheder, ændringer og gode input. I
en fleksibel planlægning vil jeg argumentere for vigtigheden i at jeg selv
har et klart og præcist
formuleret mål for min undervisning således, at elevernes medbestemmelse
ikke for
lov til at ændre min kurs, men blot er med til at styrke processen.
Desuden vil jeg argumenterer for medbestemmelse af psykologiske årsager. Dette skal
forstås med T. Ziehes forskning om
ungdomskulturen i baghovedet. Tiden børn er af en anden støbning, de er opvokset i et senmoderne samfund og derfor skal vi takle dem med dette paradimes tænkning omkring læring.
Derudover er medbestemmelse med til at en give en stemning af ansvarsfølelse
og engagement fra elevernes side i læringsrummet!
Demokratisk dannelse.
Cooperative Learning er efter min mening et rigtig godt
redskab til at bygge demokratisk dannelse op. Som skolelærerer skal vi stilladsérer elevernes kompetencer
til at gå i dialog, hvilket i min verden, både indebærer at argumentere, lytte
for derefter at indgå kompromiser således at der kan handles. Handlekompetencen, forandringskompetence og
meningskompetence (P.Brinrod 2010) ser jeg som et basalt grundlag til, at kunne fungerer som
aktiv medborger i et demokratisk samfund.Onsdag, 22 september 2011
Interview med en lærer
Jeg har desværre ikke fået nogle tilbagemeldinger fra de lærere jeg har spurgt!
Men i special pædagogik faldt jeg over dette:
Traditionelt set har det været lærerens ansvar at planlægge undervisningen, men ny planlægningsmåder er under udvikling. En konstruktivistisk tilnærming tillader at man deler denne opgave -lærere og elever diskuterer og beslutter indhold og metoder. I stedet for at definerer adfærds og færdighedsmål, har læreren overordnede mål -"store ideer" som styrer planlægningen. (A.Woolfolk, 2010)
Men i special pædagogik faldt jeg over dette:
Traditionelt set har det været lærerens ansvar at planlægge undervisningen, men ny planlægningsmåder er under udvikling. En konstruktivistisk tilnærming tillader at man deler denne opgave -lærere og elever diskuterer og beslutter indhold og metoder. I stedet for at definerer adfærds og færdighedsmål, har læreren overordnede mål -"store ideer" som styrer planlægningen. (A.Woolfolk, 2010)
Et godt eksempel på medbestemmelse i klasseværelset med henblik på Sociale klasse regler. www.youtube.com
Hjælp til skolebørn med sociale vanskeligheder Udviklingprogram. jan-soelberg.dk
Tak for links Pernille.
Hej Caroline. Ja, det er interessant at CL opbygger elevernes demokratiske dannelse.
SvarSletDermed er det også interessant at eleverne opnår størst læring, når de har en demokratisk leder. Så en demokratisk leder der arbejder med CL vil have rigtig gode muligheder for at arbejde i dybden med dannelse og uddannelse.
Hilsen Anne-Gro