Innovationskompetence er
fremtidens kernekompetence,
fordi de, der kan skabe
innovation,
også kan skabe en bedre verden.
Darsø L. (2011)
18.april 2012
Innovation er på
alles læber, men hvad betyder det?
Lektor Lotte Darsø fra Aarhus
Universitet fortæller her, hvordan innovation defineres. Forelæsningen varer 15:57 min.
19. september 2011
Opgave fra Lilian
Et problem omkring evaluering af elevkompetencer og potentialer.
-Spørg en lærer, om han/hun har et problem med evaluering af elevernes kompetencer, som du kan komme med løsningsforslag til.
-Spørg en lærer, om han/hun har et problem med evaluering af elevernes kompetencer, som du kan komme med løsningsforslag til.
2. oktober 2011
Vi har i min studiegruppe besluttet at arbejde med dette arbejdsspørgsmål:
Hvordan kan
vi hjælpe Hr. Boesen med at inkluderer evaluering som middel og metode til
læring i den eksisterende undervisning?
14. november 2011
Vi
er nu færdige med at lave vores produkt som endte ud i et idékatalog
med kort sammenfattet og nødvendig teori om evaluering efterfulgt af en
god samling evalueringsmetoder. Titlen på kataloget blev "ingen
evaluering uden mål".
28. november 2011
Ingen evaluering uden mål
Jeg har
kopieret forordet og indledningen, fra vores evalueringskatalog, ind
herunder så læseren kan danne sig en ide om, hvilket produkt der kom ud
af den innovative proces om evaluering. Forord
Dette katalog er skabt af studerende på Læreruddannelsen Bornholm til en meget dygtig og erfaren skolelærer. Kataloget er vores produkt af projektet Entreprenørskab, som vi arbejder med i faget almen didaktik på 3. årgang. Ordet entreprenørskab stilles i denne sammenhæng synonymt med innovation og foretagsomhed. I vores projekt er innovation oversat til, ”at man opfinder noget der har værdi for andre”. Derfor er vi sendt ud i den virkelige verden – til øens folkeskoler, for at ”finde en lærer/kunde, der har et reelt problem med evaluering?” som vi derefter arbejder på at skulle løse.
Vores
første møde med læreren var på mange måder utroligt givende. Vi oplevede det
som at blive rusket ud af den trygge uddannelseskåbe, og ind i en verden hvor
livets realiteter er lidt af en anden støbning. Vi tænker i idealer og utopier,
og han står med problemstillinger, som er helt basale såsom, ”hvordan får jeg
mine elever til at komme i skole?” eller ” hvis de så endelig kommer, har flere
ingen mad eller skoletaske med” – i dette lys, falmer vores idealer om
evaluering en del.
Vi
har på læreruddannelsen arbejdet med evalueringens kompleksitet i alle fag. Vi
har efterhånden forstået, at evaluering er et udfordrende begreb at håndtere,
og udførelsen kræver en bagvedliggende forståelse for hvorfor, hvad og hvem der
skal evalueres? Hvis den bagvedliggende tænkning omkring evaluering ikke er
opdateret, anser vi evalueringsmetoderne, bagerst i kataloget, for nærmest
meningsløse. Dette skal forstås på den måde, at hvis målet med evalueringen
ikke er tydeligt, vil evalueringsresultaterne ofte blive sporadiske og
tilfældige. De vil udføres uden sammenhæng med konteksten, og i mange tilfælde
ende med at blive en aktivitet, man har udført, fordi man skal, og ikke fordi
det giver mening.[i]
Indledning
Til
Hr. X (kunden)
Vi
synes, at din problemstilling vedrørende evaluering er utrolig interessant,
fordi den sætter fokus på hvorfor der
egentligt skal evalueres i folkeskolen. Vi er overbeviste om, hvis man ikke kan
finde meningen med, hvad man foretager sig i livet, er det direkte tidsspilde.
I forhold til evaluering i dit arbejde er der selvfølgelig den lovmæssige del,
samt skolens overordnede mål, som der skal arbejdes efter. Derudover fortalte
du, at den evalueringsmetode du oftest bruger er tests i forskellige udgaver.
Vi har det indtryk, at de test du laver primært handler om elevernes
færdigheder.
Et
emne vi finder interessant, i brugen af evaluering i undervisningen er, evaluering i forhold til elevernes læring,
og ikke kun deres færdigheder. Mere præcist tænker vi på den formative evaluerings
form, som vi har fået øjnene op for i vores arbejde med denne opgave. Den
evalueringsform du arbejder med, når du tester elevernes færdigheder, er en summativ
evalueringsform, som også er vigtig, når vi har fokus på elevernes læring. Men
den store forskel er, at sådan en evaluering kun opsummerer hvad eleven kan
efter undervisning, den arbejder ikke med kvaliteten af undervisningen, og den
effekt din undervisning har på den enkelte elev. Man kan selvfølgelig sige, at
den summative evalueringsform giver dig mulighed for efterfølgende at arbejde
ekstra med de områder, som testen viser der er behov for. Ulempen ved dette er
dog, at det gør differentieringen af hver enkelte elevs behov utrolig tidskrævende
og nærmest uløselig i en klasse med 28 elever.
Vi
har forsøgt at have tidsfaktoren, i at have 28 elever, med i vores
overvejelser, som en vigtig del af problemløsningen forstået på den måde at
evalueringen ikke må tage tid direkte fra pensum, men i
stedet
blive inkluderet i pensum. Derudover ønsker vi, at vores produkt bliver
lettilgængeligt og direkte anvendeligt for dig.
Vi
har sammenfattet arbejdsspørgsmålet, som er basen i vores arbejde således:
Hvordan
kan vi hjælpe Hr. X med at inkludere evaluering som middel og metode til
læring i den eksisterende undervisning?
Vi
har selvfølgelig til dette projekt læst stolpe op og ned af teori om
evaluering, og alt forskning peger på at evaluering er et værdifuldt redskab i
folkeskolen - hvilket vi jo egentlig har hørt mange gange. Men det læste teori
har åbnet nye døre i forhold til evaluering som kvalitetssikring af
undervisningen og dermed elevernes læring. Den viden vi har fået om evaluering
har gjort, at vi nu ser evaluering med andre øjne, og i særdeleshed som en
anvendelig metode til at løfte elevernes motivation, forståelse og færdigheder
op på et højere kognitivt niveau.
For at gøre vores viden overskuelig for dig, har vi kort opridset de emner, som vi mener, er de vigtigste i den bagvedliggende forståelse af evaluering, som vi allerede i forordet pegede på, som et helt basalt udgangspunkt for at arbejde med en værdifuld evaluering i folkeskolen.
For at gøre vores viden overskuelig for dig, har vi kort opridset de emner, som vi mener, er de vigtigste i den bagvedliggende forståelse af evaluering, som vi allerede i forordet pegede på, som et helt basalt udgangspunkt for at arbejde med en værdifuld evaluering i folkeskolen.
Vores
mål med dette katalog er, at det vil inspirere dig til at inkludere den
formative evaluering i din daglige planlægning, og dermed højne kvaliteten af
undervisningen. Derudover håber vi, at du vil finde mening med at bruge tid på
at evaluere løbene og i samtale med eleverne, således at hver enkelte elevs
læring sættes i fokus både hos dig, men også i særdeleshed hos dine elever.
Venlig
hilsen og go´ arbejdslyst.
Sofie
Johansen, Louise Sonne Klausen,
Anne-Gro
Haslund & Caroline Haarup Mortensen
[i] C. Wit
& L. Mayland
Lilian Rohde Inspration
Min Almen Didaktik underviser, Lilian Rohde, som også er hjernen bag at blogge i undervisningen og bruge bloggen som et evalueringsredskab, har lavet denne Solution Camp. Kig og bliv inspireret.... det blev jeg ihvertifald.... som altid i hendes selskab.
http://bksolutioncamp.blogspot.com/
Lyt til Lilians oversigt over innovation og entreprenørskab her:
Innovation og entreprenørskab 1: http://screencast-o-matic.com/watch/cleVXKzEg
Innovation og entreprenørskab 2/ Hvad: http://screencast-o-matic.com/watch/cleVI0zGV
Innovation og entreprenørskab 3/ Hvorfor: http://screencast-o-matic.com/watch/cleVI9zGj
Innovation og entreprenørskab 4/ Hvordan: http://screencast-o-matic.com/watch/cleV2azGy
Innovation og entreprenørskab 2/ Hvad: http://screencast-o-matic.com/watch/cleVI0zGV
Innovation og entreprenørskab 3/ Hvorfor: http://screencast-o-matic.com/watch/cleVI9zGj
Innovation og entreprenørskab 4/ Hvordan: http://screencast-o-matic.com/watch/cleV2azGy
Læs mere
Fonden for Entreprenørskab/Young Enterprise: http://www.ffe-ye.dk/Jesper Storm Nørskov prezi: http://prezi.com/dszpuyk4swsy/blagaardkdas-090212/
Hjemmeside med artikler, ideer m.m. til lærere: http://www.blivklog.dk/
Hjemmeside, hvor de sælger ting til legende læring: http://www.coolstuff.dk/tag/Larerigt
Lene Tanggaard om kreativitet: http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi/Kommunikation_Medier/Kreative_laeringsmiljoeer.htm
Den Kreative Platform: Uhæmmeet anvendelse af viden og erfaring. Pædagogik for facilitering af kreative læreprocesser. Bog der kan downloades om principper for Den Kreative Platform
http://people.plan.aau.dk/~sh/DKP/Udgivelser%20om%20Den%20Kreative%20Platform/Bogen%20om%20Den%20Kreative%20Platform%202.%20Udgave%202008.pdf
Den Kreative Platforms hjemmeside:
http://www.uva.aau.dk/Den+Kreative+Platform/
Blog med materialer m.m. fra Den Kreative Platform:
http://denkreativeplatform.dk/
Energisers - øvelser til at få energien op i klassen:
http://www.uva.aau.dk/Open+source/Energiser+video/
Kreativitet - oplæg af professor Svend Brinkmann
http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi/Kommunikation_Medier/Social_Kreativitet.htm
Entreprenørskabskolen i Ikast-Brande kommune:
http://www.entreprenoerskabsskolen.dk/index.asp
Inkluderingshåndbogen kan hentes som gratis e-bog nederst på denne side:
http://www.dpu.dk/forskning/forskningsprogrammer/socialogspecialpaedagogik/eboegerogartikler/
Lærernes TOP ca 10
Darsø, Lotte (2011): Innovationspædagogik. Kunsten at fremelske innovationskompetence (Frederiksberg: Samfundslitteratur)
Green, Gunnar (red) (2007): Dewey i dag - en håndsrækning til læreruddannelsen (København: Unge Pædagoger)
Innovationsantologi - 12 forskellige bud på innovation (2010) (Århus: Systime)
Jakobsen, Henning Sejer & Simon Olloing Rebsdorf (2003): Ideudvikling med kreativ innovation (København: Gyldendal)
Kirketerp, Anne & Linda Greve (2011): Entreprenørskabsundervisning (Århus: Århus Universitetsforlag)
Kromann-Andersen, Ebbe & Irmelin Funch Jensen (2009): KIE-modellen - innovativ undervisning i grundskolen (Odense: Erhvervsskolernes forlag)
Illeris, Knud (2011): Kompetence - hvad, hvorfor, hvordan? (Frederiksberg: Samfundslitteratur)
Phillipsen, Kristian (2012): Innovation, Entreprenørskab og intraprenørskab (Valby: Erhvervsskolernes Forlag)
Tanggaard, Lene (2010): Fornyelsens kunst. At skabe kreativitet i skolen (København: Akademisk forlag)
Tanggaard, Lene & Svend Brinkmann (red) (2009): Kreativitetsfremmende læringsmiljøer i skolen (Frederikshavn: Dafolo)
Ullersted, Mette, Torben Bager, Ulrik Blom, Christian Byrge og Tommy Borg Larsen ((2010): Camp Guide. Genvej til unikke idéer (Kolding: Iværksætterakademiet IDEA)
Læs også indlæg om innovation under startsiden: Skovgårdsskolens Innovationscamp og Entreprenørskabs Award 2011
Kære Caroline.
SvarSletDet er spændende tanker med evalueringskultur. Vi må alle arbejde frem i mod et mål som dette.
Kærlig hilsen Ane-Gro
Flot og grundigt arbejde omkring evaluering og du har også godt styr på metoden. Jeg regner med at høre mere om dine metodeovervejelser i forbindelse med din professionelle artikel.
SvarSletvh
Lilian